Kommunernes løbende arbejde med strategier for den fremtidige udvikling af idræts- og fritidsfaciliteterne fylder stadig mere. Og som de foregående år starter lobbyarbejdet op til kommunalvalget for at sikre politisk opbakning til nye idrætsfaciliteter i kommunerne fra kommunalpolitikere på valg.
Det er glædeligt, at der er stigende kommunalt fokus på formuleringen af facilitetsstrategier og integration af idrætten i løsning af forskellige samfundsmæssige dagsordener for at sikre den rette og mest bæredygtige udvikling. Blandt andet IFFD argumenterer for, at idrætten skal tænkes ind i kommunalpolitikken i samarbejde med nogle af de i forvejen etablerede velfærdsområder. Dette er vi i Idrættens Udviklingscenter meget enige i. Og det er vigtigt, at der udarbejdes strategier for udvikling af den fremtidige bygningsmasse.
Men i Idrættens Udviklingscenter savner vi desværre for ofte fokus på et helt centralt element i mange facilitetsstrategier og de mange nye opgaver for faciliteterne, som fylder stadig mere i den politiske diskurs. Hvor er ledere og medarbejdere ude i virkeligheden tænkt med ind i facilitetsstrategierne?
Det omhandler helt grundlæggende om forandringsledelse og aktiv involvering af de ledere, medarbejdere og bestyrelsesmedlemmer, der i sidste ende skal udmønte de gode politiske intentioner i konkrete indsatser til gavn for borgerne. Hvordan sikres det, at de gode politiske intentioner overføres fra det politiske og forvaltningsmæssige niveau og helt ud i frontlinjen.
Vi oplever desværre, at man på politisk niveau vurderer, at opgaven er at lave selve strategien, hvorved man overser, at ledere og medarbejdere skal forstå og udmønte strategien i praksis ude virkeligheden, hvis den skal få nogen væsentlig betydning. Og på rejsen fra formuleret strategi til konkret udførelse sander processen til.
Hvad hjælper det, at politikerne og forvaltningen har formuleret flotte målsætninger og strategier, hvis de servicemedarbejdere som møder gæsterne til hverdag aldrig har hørt om dem. Og derfor gør det samme, som de altid har gjort. Og hvis lederne og bestyrelserne på de enkelte anlæg ikke har ejerskab, kompetencer eller ressourcer til at stå i spidsen for den ønskede forandringsproces.
Med en udvikling der betyder åbne faciliteter 24/7 og 365 dage om året kan vi ikke alene fokusere på at uddanne nogle få personer i organisationerne. De ”skæve” arbejdstider er oftest de mest besøgte. Og de besættes typisk af unge deltidsansatte. Her er faciliteterne i skarp konkurrence med andre lignende brancher om at tiltrække de unge.
Det er en gammel sandhed at ”Culture eats Change for Breakfast”. Og det gælder i høj grad også for facilitetsområdet.
Derfor spiller uddannelse af ledere, medarbejdere og bestyrelsesmedlemmer en central rolle for at sikre den ønskede udvikling. Fordi kompetente og uddannede ledere og medarbejdere bliver til aktive aktører i omstillingsprocessen, som selv finder på løsninger der passer til deres konkrete facilitet og virkelighed. Det er her udviklingen i virkeligheden sker!
WE ARE IN THE PEOPLE AND HAPPINESS BUSINESS
Greg Patterson
The Beach Club Santa Monica
Med udgangspunkt i et citat fra et af mine store forbilleder, skal vi huske at faciliteternes kerneopgave ikke er bygningsdrift. Det er at skabe de bedste rammer om borgernes fællesskaber, fysisk aktivitet og oplevelse. Det er den værdiskabelse som gør området værd at investere i som samfund.
Næste gang du har besøgt en facilitet til træning, en koncert eller en stor idrætsbegivenhed, så spørg lige dig selv om det var bygningen eller personerne og værtskabet, der gjorde at du havde en god oplevelse og overvejer at komme igen. Når direktør Morten Lerke fra Ringkøbing Skjern Idræts- og Kulturcenter skriver ” vi elsker at holde fester!” er det ikke bygningen han taler om.
Det betyder, at vigtige strategiske spørgsmål for kommunerne i udviklingen af bæredygtige faciliteter er:
- Hvordan bygger vi en moderne og fleksibel organisation med smidige administrative rutiner, der understøtter ønsket om et aktivt værtskab på vores faciliteter?
- Hvordan understøtter vi moderne værtsorganisationer på vores faciliteter, der byder gæsterne indenfor på tidspunkter, hvor borgerne har brug for det?
- Hvordan sikrer vi den nødvendige kompetenceudvikling for ledere og medarbejdere ude på de enkelte anlæg, s de er bedst muligt klædt på til at optimere udnyttelsen af de eksisterende rammer inden vi overvejer at bygge nyt.
Næste gang du besøger et af de førende idrætsanlæg i Danmark for inspiration, så husk at det ikke i første omgang er bygningen der er det mest interessante. Det du skal være nysgerrig på er, hvad det er for en kultur, organisation og ledelse, der har skabt grundlaget for de aktiviteter og de bygninger som du står i? Hvordan understøtter kulturen, organisationen og bygningsmassen hinanden?
De mest bæredygtige faciliteter er udviklet på baggrund af en dyb viden om:
- Markedsudviklingen og borgernes ønsker og behov
- Økonomi, organisationsudvikling og personaleledelse
- Udvikling af stærke serviceorganisationer
- Markedsføring og salg
- Kommunikation og forandringsledelse
- Understøttelse af og samarbejde med frivillige foreninger
- Det gode værtskab og opbygning af den gode kunderejser for gæsterne
- Bygningsdrift, energioptimering og bæredygtighed
Hvis vi skal sikre en bæredygtig udvikling af fremtidens faciliteter, er det afgørende vigtigt at denne viden udbredes til stadig flere i branchen, så vi kan udvikle handlekraftige organisationer med fokus på service og værtskab. Denne udvikling er heldigvis hastigt på vej i den rigtige retning – blandt andet med Centerlederuddannelsen og Værtsuddannelsen som den samlede branche står bag.
Eller vi kan bygge ny facilitet og genbruge den samme motor og kultur og så vente i spænding for om der sker noget nyt.
Vi glæder vi til at have debatten på Idrætsmødet i Aalborg om, hvordan kommunerne og faciliteterne kan kompetenceudvikle deres ledere og medarbejdere. Fortælle om uddannelsesmulighederne i branchen, og høre erfaringer fra kommuner, der har arbejdet strategisk med uddannelse af deres medarbejdere.
Klaus Frejo
Direktør
Idrættens Udviklingscenter